tirsdag 14. august 2012

Sommergrilling!

Herlighet så deilig med sol og sommer. To hele dager har vi hatt nå - på rad, og det har vi ikke hatt siden st.hanshelgen. Det er faktisk helt sant. Ikke rart vi er desperate etter sola. Og som jeg nevnte i går så ble det grilling i dag også. Hurtiggrilling etter en lang dag på jobb for meg og en lang dag på sjøen for mannen. Heldige han...

Jeg tok opp ytrefilet av svin i går, og fant ut i dag at jeg skulle lage grillspyd. Tenkte egentlig å helsteke ytrefileten.
Så dette gjorde jeg:
Skar opp kjøttet i passe store biter. Skar opp noen sopp, litt løk og rød paprika. Med dette gode kjøttet trenger man absolutt ikke grønnsaker på spydet, men jeg liker å ha litt så da ble det sånn.
Træ kjøtt og evt grønnsaker på pinnen og lag det så langt du vil.
Jeg har kjøpt souvlaki (grillspyd) krydder i Hellas som er så utrolig godt, men andre krydder kan selvfølgelig også brukes. Dette hadde jeg på og deretter til olivenolje. Det fikk ligge litt mens jeg ventet på at grillen skulle bli klar.

Her er det straks klart til  spising. Vi har en skikkelig stusselig grill men det er kullgrill og det synes jeg det må være. Vi har et grillhus ved siden av huset vårt med en større grill inni så derfor bruker vi bare denne når det er vær til å sitte ute - og vi ikke drar ut med båten.

Tilbehør i dag ble sopp, løk og paprika og ikke minst maiskolbe.
Stekt i denne formen på grillen. Hadde på litt maldonsalt og pepper og ørlite olje og voila!
Og mandelpoteter. Disse kokte jeg i kjele inne for grillen ble for liten til å håndtere grillspyd, grønnsaker og poteter. Drysset på maldonsalt på toppen.

Enkel dressing til dette for mitt vedkommende var rømme, og kryddersmør for mannen.

Herlig!

Men sa du mett!!!!

1 kommentar:

  1. Nå ble jeg veldig sulten. Spør om vi ikke snart må grille igjen

    SvarSlett