mandag 27. august 2012

Småkjøtt

Det er sjelden jeg lager søndagsmiddag, altså det jeg ser på som søndagsmiddag. For da jeg vokste opp hadde vi jo alltid steik eller en annen type middag som det tok lang tid å lage...
Nå er det ikke sånn lenger her i huset ihvertfall, men en sjelden gang får jeg ånden over meg og steller istand et måltid som tar litt lenger tid enn en halvtime å lage..

Så i går ble det småkjøtt, eller kjøtt i mørket som noen kaller det. Det har sikkert flere navn alt etter som hvor i landet man er fra.


Problemet mitt når jeg skal skrive ned oppskrifter er nettopp at jeg ikke har så mange mål å forholde meg til i oppskriftene. For jeg er en slumper!
Det har jeg med meg fra mamma, for hun har alltid vært en slumper. Især når det gjelder middagslaging.

Men jeg skal bruke noen mål her og så får vi se hvordan det ender...

Det du trenger for å lage småkjøtt er dette:

høyrygg eller annet kjøtt fra okse
margarin
salt og pepper
vann
mel
rømme
poteter
salat
eddik
sukker

Slik gjør du:

Start med å skjære kjøttet i terninger. Til denne porsjonen brukte jeg ca. 1,3 kilo kjøtt. Og det er mat til 4 personer.
Sett en kjele på komfyren med litt vann i. Ha gjerne litt salt og pepper i kjelen. Sett på middels varme og la koke opp.
Brun kjøttet i stekepanne og krydre med salt og pepper. Ha deretter kjøttet i kjelen med vann og la det koke i 11/2 til 2 timer. Jo lengre du lar det koke dess mørere blir det.
Lag saus ved  å smelte en god klump margarin, ca . 75 gram. Bland i mel, ca. 3 ss og spe med kraft fra kjøttkjelen. Om du ikke har nok i kjelen bruker du vann. Kan også spe på med en buljongterning om du ikke synes smaken blir bra nok. Jeg bruker forresten hønsebuljong pga smaken....

Smak til med mer salt og pepper om nødvendig, det er det sjelden jeg gjør siden jeg krydrer greit underveis.

Når sausen er ferdigkokt og har den konsistensen du ønsker har du kjøttet oppi.
Server med kokte poteter og grønnsaker, eller issalat som jeg bruker. Issalat med rømmedressing er utrolig godt ved siden av. Rømmedressingen lager jeg slik:

1 boks lettrømme
1ts eddik, 7%
sukker

Ha litt eddik i rømmen og bruk så mye sukker som må til for å dekke over eddiksmaken.... Kan tenke meg at jeg bruker sånn omtrent 3 ss med sukker - om ikke mer. Dette er en veldig god dressing til salat generelt, og spesielt til denne type kjøttmat.

Vel bekomme!

Og lykken med denne type mat er at man har så herlig en restemiddag på mandag, så i dag har jeg også kost meg med denne gode middagen.

Her i trøndelag som jeg bor så er dette festmat, og den brukes til konfirmasjoner og runde bursdagslag f.eks.. Bare så dere vet det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar