onsdag 29. august 2012

Ripsgele

Jeg er usedvanlig glad i ripsgele, og har fått til å lage det en eneste gang - til tross for at jeg har gjort iherdige forsøk på dette utallige ganger. Det har bare ikke funka. Men så fikk jeg oppskrift av svigermor, og gjorde et nytt forsøk i dag. Det ble ripsgele det tenker jeg.

Og den geniale oppskriften jeg brukte var denne her:

1 kilo rips
3 dl vann

For hver kilo med rips du har i kjelen har du i 3 dl vann. Dette skal trekke 1/2 time. Jeg hadde det i kjelen og skrudde platen på trinn 5 (av 9). Deretter passet jeg på at det ikke begynte å boble.
Etter  den halve timen silte jeg safta. Denne hadde jeg i en kjele. Og så skal det koke opp. Og for hver liter du har med saft tilsetter du 1 kilo sukker.

Min porsjon i dag startet med 1,5 kilo bær og 4 1/2 dl vann som ble til 1 liter saft. Som igjen ble til noen fine glass med nydelig ripsgele.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar