onsdag 8. august 2012

Reke- og eggesalat

Jeg elsker salater til å ha på brødskiva, og synes det er skikkelig stas å reise til utlandet og smake på utvalget av salater i butikkene der. Vi har et rikt utvalg i butikkene her, men jeg må jo innrømme at jeg ikke synes de er så veldig gode.

På Island derimot, smaker de mye friskere og bedre og har kortere holdbarhetsdato - noe jeg tolker som at de har færre rariteter i maten.

Så har jeg altså komponert mine egne salater utfra butikksalatene der borte, og her kommer den første, som er en reke- og eggesalat.
Enkel og grei og veldig god på brødskiva, og ikke minst som tilbehør på ostebordet. Smaker utrolig godt på salt kjeks.


Oppskriften er forholdsvis stor men jeg har ikke problemer med å få i meg denne porsjonen før den blir vond på smak.

Ingredienser:
200 g pillede reker - aller best med de du piller selv, men reker i lake kan også brukes  - uten laken
3 hardkokte egg
1 pose majones
en dæsj rømme om ønskelig
karri og litt paprikapulver

Hell av laken på rekene om det er lake på dem og klem gjerne ut litt av væsken i rekene og ha de i en bolle. Finhakk eggene og ha oppi. Bland i majones og evt. rømme. Ha i karri etter smak, jeg bruker ca. en snau ts til denne røren og litt paprikapulver.
Kan serveres med en gang

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar