fredag 24. august 2012

Det er tid for fredagskos....

Fredag og helg, og tid for  blogging igjen. Denne uka har menyen bestått av den type mat som ikke har så mye i bloggen å gjøre, som pannekaker med nyrørte blåbær og bacon, innherredssodd og stekte kjøttpølser og potetstappe.

Menyen i dag er ikke superspennende, men du verden så god. Og den står nok på bordet hos ganske mange nordmenn på fredag ettermiddag/kveld året rundt. Taco har blitt så norsk som det kan gå an, og er en hit både hos små og store.
Det er nok fordi valgmulighetene er enorme. Noen bruker det samme hver gang, og bare MÅ ha tacoskjell med kjøttdeig, salat, ost, rømme og salsa, mens andre varierer mellom tacoskjell og tortillas.

Vi liker nok best tortilla, og bruker stort sett bare det om vi skal ha tradisjonell taco..

I dag ble det nettopp det.
Men jeg lagde guacamole for første gang i dag. Det er så utrolig godt, og stort sett nøyer jeg meg med den boksen fra Santa Maria med guacamole dip. God nok for meg.
Men så slo det meg at jeg skulle prøve å smelle sammen en guacamole selv også, for det kunne jo ikke ta så lang tid, og det gjorde ikke det.

Ingredienser i min guacamole:

1 avocado
1/4 gul løk
litt sitronsaft
litt chili - rød
3/4 tomat
salt og pepper

Først hakket jeg løken og småhakket den i beholderen som hører til stavmikseren min.
Så delte jeg avocadoen i to og tok ut innmaten med skje og hadde den sammen med løken. Det er viktig at avocadoen er moden.
Så hadde jeg i litt sitronsaft og tomaten, som også var hakket.
Dette kjørte jeg en stund så det ble finmost.
Så hadde jeg i bittelitt chili. Ta i litt av gangen og smak deg fram til ønsket styrke.
Smak til med salt og pepper.

Dette er sikkert ikke den "rette" oppskriften på guacamole, men den smakte godt og det er det viktigste for meg. På grunn av tomatene så fikk den ikke den irrgrønne fargen, mer sånn brungrå.....
Men her er ihvertfall det ferdige resultatet:


Guacamolen hadde blitt enda festligere på tallerkenen om den hadde hatt den grønne fargen, men tacoen min smakte fortreffelig uansett.
Og for de som lurer på hva jeg har inni så er det; salat, kjøttdeig m/tacokrydder, løk, tomat, mais, rømme og medium tacosaus.

1 kommentar:

  1. Hei. Dersom du blander inn biter av tomat, beholder du fargen. Og så må du huske å tilsette lime/sitron ganske fort, for å stanse oksideringen. Men strengt tatt gjør det jo ingenting, for det smaker jo likt.

    SvarSlett