søndag 19. august 2012

Kabaret!

Jada, det er mat da...
Jeg har alltid vært veldig glad i kabaret, og opp igjennom har jeg spist utallige porsjoner av slaget.
Mamma serverte det på syklubben da vi var små, og selv om vi ikke fikk være med på selskapet så lagde hun alltid nok så vi fikk smake - enten samme kveld eller dagen etter.
Det er også fast innslag på koldbordet, og jeg lager det iblant når jeg bare MÅ.
Og det måtte jeg i går.
Til en kabaretform (Tupperware) bruker jeg dette:7

1 pose lys buljonggele/aspic
3-4 hardkokte egg
1 boks asparges
1 boks erter og gulrøtter, eller amerikansk blanding fra frysedisken (ikke hele posen)
1 boks reker (av de små boksene)
1 liten fiskepudding

Jeg starter med å koke eggene og ta av skallet.
Så lager jeg aspic, for den bør avkjøles før den helles i formen.
Så skjærer jeg opp fiskepuddingen, jeg bruker ofte staver, men det kommer an på hvordan man tenker å fylle.
Så fyller jeg formen. Det blir veldig fint om man legger i mønster, men dette er selvfølgelig ikke nødvendig, og ihvertfall ikke om man skal spise den helt for seg selv.
Jeg legger litt lagvis og passer på at hver munfull blir en blanding av de fleste ingrediensene.
Når formen er full heller jeg aspic ned i formen og passer på at det renner mellom innholdet og fyller opp til kanten.
Så setter jeg på lokk og avkjøler slik at geleen blir stiv.
Den kan med fordel lages dagen før den skal brukes.
Som "saus" bruker jeg remulade.
Skal den serveres i selskap pisker jeg krem og blander i remuladen - noe som smaker aldeles nydelig.

Her er det ferdige resultatet:
Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar