søndag 23. september 2012

Indisk aften

 Her er korma med kylling, ris og cashewnøtter. Samt en yoghurtdressing jeg har komponert selv.
Jeg elsker indisk mat. Men vi bor et sted i landet der vi har en hel evighet til nærmeste indiske restaurant, og derfor må man fikse den biffen selv....
Synes glassene til Uncle Ben funker, og vi er veldig glad i korma sausen. Stort sett bruker vi kylling i den typen. Og ris. Og så har jeg funnet en knallgod oppskrift på Naan brød. For de man får kjøpt i vakum i butikken smaker ikke bra.

Her er oppskriften på aldeles nydelige naan:

2 ts tørrgjær
1 ts sukker
800 g mel
1 ts salt
150 gram margarin
5 dl kefir (yoghurt funker også)

Bland gjær i en halv kopp lunkent vann. Tilsett 1 ts sukker. La dette stå i 5 minutter.
Ha hvetemel i en bolle. Tilsett salt, smeltet margarin og gjærblandingen. Lag en deig. Sett deigen lunt til heving i minimum en time.
Kjevl ut naan og etterhev ca. 30 minutter. Pensle med kefir og strø evt. på sesamfrø.

Prikkes med gaffel like før steking for at de de ikke skal blåse seg opp i ovnen.
Stekes i ca. 8-10 minutter på 250 gracer midt i ovnen.

Jeg har på litt hakket hvitløk før jeg steker dem, for hvitløknaan er det beste jeg vet. Disse er skikkelig gode.

Selvkomponert yoghurtdressing til indisk mat:

Denne har sikkert ikke noe med indisk mat å gjøre, men jeg synes den er god på denne maten

1/2 liter yoghurt naturell
4 ss sukker
ønsket mengde tandori masala krydder. (jeg bruker ca. 2 ss)

Blandes sammen og serveres med maten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar