søndag 2. september 2012

Kreolske reker

Jeg elsker reker, og himmel på jord er når jeg kan nyte et digert rekesmørbrød. Etter at jeg flyttet til trøndelag for åtte år siden har jeg en tilgang til ferske reker som jeg ikke hadde før. Og ikke blir man flådd når man kjøper ferske reker her oppe heller. 70 kroner literen/kiloen tar de på båten på Rørvik, og det er ihvertfall halv pris av andre steder i landet  vårt.
Derimot har jeg en mann som ikke er like glad i reker som meg, men han spiser de altså. Bare i et litt mindre monn enn meg.

Vel, i dag ble søndagsmiddagen kreolske reker. Dette er en oppskrift jeg ikke vet opphavet til, men jeg ble servert den av ei venninne og dette er hennes mors oppskrift - og spesialitet. Tusen takk til deg  Unn Nergård fordi du serverte meg dette.

Ingredienser til 2 personer:

ca. 200 gram pillede reker (jeg veide dem etter at jeg var ferdig med å pille dem)
1 oransje paprika (fordi den har best smak)
1/2 løk
1 fedd hvitløk
ca. 4 dl. fløte
karri
kajennepepper
pepper
salt
1 liten boks ananas + litt saft
1 1/2 banan
ris

Sånn gjør du:

Hakk opp hvitløk, løk og paprika og fres i en gryte med litt smeltet smør
Ha i karri og kajennepepper, anslagsvis 1/2 ts karri og 1 knivsodd kajenne. Men smak deg fram.
Hell på fløte. Jeg brukte 3 dl kremfløte og 1 dl matfløte i dag. La dette koke så sausen tykner.
Ha oppi litt av saften fra en ananasboks og la det småputre.

Kok ris etter anvisning på pakken.

Før du har i ananas, reker og banan må du ta kjelen vekk fra plata om den koker, for særlig rekene tåler ikke å koke. Da blir de seige. Så jeg skruv ned plata til et minimum på slutten og har disse tingene oppi når jeg er sikker på at all bobling har tatt slutt.




Smak til mot slutten, og ved behov tilsetter jeg litt salt og pepper.

Dette er utrolig godt, og burde prøves!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar